Friday, 7 March 2014

APA ITU CEMBURU??

Mengikut Brigle & Buunk cemburu adalah emosional yang amat membenci akan perhubungan luar yang dilakukan oleh pasangan.  Perhubungan luar ini samda benar-benar berlaku atau hanya dibayangkan sahaja dan boleh juga kecendungan untuk berlaku.  Kalau nak tahu juga cemburu ini boleh disebabkan oleh kewujudan orang lain yang berpotensi untuk mengurangkan darjah perhubungan yang sedia ada... OWHH memang bahaya kan cemburu ni?Jom kita bca lagi berkaitan dengan cemburu..

Tanggapan bahawa kehilangan pasangan kepada individu yang menjadi saingan juga merupakan satu daripada sebab cemburu.

 Menurut Mead cemburu bukan alat yang dijadikan ukuran untuk mengukur sejauh manakan cinta atau kasih sayang seseorg terhadap pasanganya.  Tetapi ia mengambarkan rasa khuatir, tidak selamat, dan merndah diri kepada pasangan kita yang cemburu.  Seseorang yang cemburu itu tidak dapat mengelakkan diri daripada mempunyai syak wasangka atau mempunyai tanggapan yang buruk.  Disusuli pula dengan marah, sedih, kesian dengan diri sendri dan kemurungan.  so, kesannya mula hilang selera makan, susah nak tidur dan macam2 ah....aduii....so korang rasa korang ada x perasaan cemburu ni?

Ni dia ciri2 individu yang cemburu ialah rasa tidak puas hati, kehidupan begitu terikat dengan pasangan sama ada gembira atau tidak dengan pasangan masing2, golongan muda lebih cenderung cemburu daripada golongan tua, cemburu juga menyebabkan wanita menanggung derita berbanding lelaki.  Wanita lebih cenderung untuk memperbaiki hubungan yang rosak manakala lelaki hanya cuba untuk membaiki harga diri ada juga lelaki yang lebih pintar untuk menimbulkan perasaan cemburu dengan tujuan menguji pasangan.. Ada ke patut try uji mcm tu??Pesanan untuk kaum adam yer jgn sesekali uji kaum hawa mcm tu dengan menimbulkan perasaan cemburu untuk menarik perhatian..Kaum hawa kan hati lembut manja pulak tue...so ujilah dengan cara lain yer... Sekarang korang dah tau kan apa itu cemburu.... :-)

No comments:

Post a Comment