Monday, 31 March 2014

jom ketahui petua hilangkan cirit birit

salam semua.....

hari ni saya tak berapa sihat...tak tau lah tiba2 sakit perut a.k.a cirit birit...
letih kott ulang alik kat tndas...nasib baik laa toilet tepi bilik..hihihi
mgkin semalam tersalah makan. Yela kan masa makan tu sedap jer....tak tau pulak nak sakit perut....

Apa yang korang buat untuk menghilangkan sakit perut yer??Disini saya nak kongsi la bagaimana cara untuk menghilangkan cirit birit ni....rawatan tradisional tauu......

rawatan pertama
-cari pokok jambu batu, korang ambik pucuk jambu tu...
-basuh dulu tau...hihi..pastu kunyah atau nk tumbuk+sedikit air buat mcm jus pastu dan telan airnya..
-hampas pucuk tue buang ok..jgn nk telan pulak...insyallah boleh digunakan ketika kecemasan..

rawatan kedua
-Ambik serbuk teh beberapa sudu
-bancuh dengan air panas..jgn la minum pnas2..tggu suam la..hikhik
-ikut citarasa korang lah nk kelat mcm mn
-kalau saya 1 cawan saya letak 3 sudu serbuk teh..jgn lupa tapis ok...hampas   buang
-semakin kelat semakin baik.....

Rawatan ketiga
-kalau tak menjadi or cirit birit korang semakin serius
- baik pergi jumpa doktor yer...kot2 ada masalah lain...
-pergi je kecemasan terus kalau dah dalam 1 hari dah 5 6 kali dah cirit...


pernah kot masa aku tingkatan 6 kena tahan kat wad beberapa hari sebab cirit birit..letih sangat tau sbb air dalam badan dah berkurangan disebabkan bnyk yg dah kuar...huhuhu....boleh jadi knangan pahit... :-)

apa2 pon selamat mencuba yer petua tu...petua tu org dulu2 pakai la...ye la kan dulu susah nk pergi klinik2 ni....

ok olls......ima sayang korang...teruskan membaca blog ima yer....












No comments:

Post a Comment