Friday, 28 March 2014

simpati....?kelemahan diri atau kekuatan??

salam semua....

simpati, kesian, korang rasa maksud yang sama ker??

Dalam diri aku kuat sangat ada perasaan mudah kesian kt orang..kalau boleh semua orang aku nak tolong.. One day aku keluar ke changloon, kedah...aku ada ternampak sorang paikcik yang meminta sedekah kt park kereta..Dia pakai jubah dan pakai serban..waktu tu tengah panas kot...kat tngan dia ada pegang mcm resit..Aku jangka resit tu ada diberikan apabila org bgi derma atau sedekah..hmmm...kesian aku tgk...2 3 hari memikirkan pakcik....perasaan kesian timbul..tetapi apa yang aku buat???aku hnya pndang dri jauh pak cik..timbul beribu soalan di fikiran ku...siapa pakcik tu??dia xde anak ker?dia org malaysia ker?mcm mn kebajikan dan hidup dia??semua tertnya2....tetapi apakah daya aku.....

Macam kt kolej kediaman aku pulak...hampir setiap petang ada makcik bawa anak dia jual nasi lemak.  Dia ketuk setiap pintu,,,dah la ada 5 tingkat...dia jual nasi lemak harga rm1 je satu...Pintu aku selalu jer kena ketuk...kdg2 aku sempat buka..kdg2 tak sempat...aku mesti beli nasi lemak tu sebab aku kesian kt makcik tu....walapun aku dah kenyg....tpi aku tetap beli....semuanya sebab kesian kt mak cik tu...hmm...hrp makcik tu selalu rezeki murah..

satu peristiwa yang tidak dapat aku lupakan...masa tu aku form 4 or 5 kot....aku keluar dengan kembar aku....ye la aku ada kembar...hihi....aku ternmpk seorang lelaki yang duduk kat stesen keretapi...dia tegur aku nak p mana...so aku jawab laa nk p cari makan..lapar.

aku terus tnya dia...
"abang buat apa kat sini"
dia cakap"abg tggu kawan abg sampai, abg xde duit, beg duit, kad pengenalan semua hilang"
terkejut kottt aku dengar..timbul la perasaan kesian...aku terus ajak dia makan sekali dgn aku..sebab aku kesian laa dah la duit xde...motor pulak tayar pancit......ajak lah dia makan kt kfc.....kfc tauuu

aku tanya la dia rumah kat mana,umur berapa..semua aku tnya...ye la kan sebab nk tau...dia cakap dia nk pinjam duit dgn aku rm50....terkejut aku..

Baru kenal xsampai setengah jam nk pnjam duit..dia siap bagi kau telefon dia untuk jaminan...dah la telefon keluaran china je..yang pakai 2 sim tu....dia ckp xde bateri....dia bagi telefon tu sebagai cagaran...aku ambk jer la...dia suruh aku ikut dia pergi tempat kawan dia..dia nk bayar duit rm 5o kt kawan dia..entah knpa laaa aku ikut diaaa..aku dengan kembar aku laaa..

kitaorg jalan hampir 30 minit...aku mulai risau dah la dekat mgrib...mesti mak aku marah sb lewat balik...dia bawak aku masuk mcm lorong laaa.....aku ikut je....rasa mcm bodoh tau...hati mula rasa x sedap....aku nmpk ada kereta sebuah...dia just bagi duit tu kt driver.

Dalam kereta itu ada dlm 3 4 org....aku dan kembar aku mula rasa gementar....ada sesuatu yg x kena dengan mamat ni...apa lagi.....aku dan kembar aku terus lari laa.....tinggalkan tempat tu..selepas dia bagi duit kt kawan dia tu..sempat ag dia kejar aku..siap bagi no fon untk mudah dia nk bayar hutang....aku terus balik umah....cagaran yabg aku bawak ialah telefon.smpai kt umah je..aku dapati telefon itu rosakkkk...

adui...kuat aku mengatakan bahwa lelaki tu tipu duit aku...no dia yang bagi tu memang x dapat....menyesal kot..semuanya sebab kesiannnn.....beberapa minggu selepas kejadian itu,,,aku dpt blik duit aku rm 50 sbb ada org tu tolong bayarkan..dia ckp dia pon tgh mencari mamat tu....pakcik yg bayarkan duit tu ckp mamat tu memang makan "pil kuda"...aku pon lupa mcm mn aku dpt berhbg dgn pakcik tu untk dptkan duit aku..yelah kan peristiwa tu dah 6 tahun berlaluuu...

...kuasa allah itu besar....mgkin allah nk tnjuk....one day aku jumpa mamat yang tipu aku tu...dia tengah khayal kt stesen bas.....cakap pon merapu...entah dia kenal aku ataau tidak...tpi bila dia tgk aku dia lari....x kan aku nk kejarr kot.....semuanya disebabkan kesian kt org...hmmm...pengajaran untk aku..slepas kejadian tu aku berhati2 untk menolong org....telepon yg aku dpt tu aku bagi kt pakcik tu......urusan aku dah slesai.....

apa2 pon life must go on......mgkin aku kena control perasaan kesian aku ni sbb dah smpai mengancam nyawa sndri...huhuhuh......ok lah semua..trima kash sudi membca......nk kesian or simpati boleh tpi kena pada tempatnya...... :-)

No comments:

Post a Comment